poniedziałek, 06 lipiec 2015

(0 głosów)

DOLINA BIAŁEJ WODY z dzieckiem w wózku

... w Tatry z wózkiem

Ostatnia trasa w Słowackich Tatrach, którą przetestowaliśmy, i która idealnie nadaje się dla maluszka w wózku. Szlak jest przepiękny, al równocześnie wyjątkowo łatwy do pokonania. Zapraszam do Doliny Białej Wody.

foto1

Na wstępie...
Zanim na świecie pojawił się Krzysiu, kilka razy do roku jeździliśmy w góry. Pokonywaliśmy zarówno całodniowe trasy w Tatrach, jak i krótkie wycieczki w Beskidach. W związku z tym możemy powiedzieć, że nabraliśmy pewnego doświadczenia oraz respektu do gór. Zawsze wiedzieliśmy, że kiedy pojawi się maluch, będziemy chcieli go „zarazić" naszą pasją. Jednocześnie przez te wszystkie lata, podczas naszych wędrówek, widzieliśmy wiele rodzin z małymi dziećmi. Od nich nauczyliśmy się jednego - podczas górskich wycieczek z maluchem, należy zawsze pamiętać, żeby nie realizować swoich ambicji, a mierzyć zamiary na siły dziecka. Pamiętajcie o tym, bo my, niestety wielokrotnie widzieliśmy, że jest na odwrót.

Wracając do sedna...
Z racji tego, że każdy w innym tempie pokonuje dystans w górach, w poniższym opisie nie podajemy cząstkowych czasów przejść, tylko dystans w kilometrach. Absolutnie nie sugerujcie się czasami podanymi na tabliczkach, ponieważ wędrówka z dzieckiem rządzi się swoimi prawami (lub problemami).

Łysa Polana (970m) – Leśniczówka w Dolinie Białej Wody (Horaren Biela Voda) (1018m)

Łącznie do pokonania mamy ok. 3,5 km.

Wylot Doliny Białej Wody znajduje się tuż przy przejściu granicznym na Łysej Polanie. Dotrzemy tutaj samochodem, lub bezpośrednio busem w kierunku Morskiego Oka z Zakopanego. Wysiadamy na przejściu granicznym i przechodzimy przez mostek na stronę Słowacką. Jeśli wybieracie się samochodem, to bardzo duży parking znajduje się przy słowackim przystanku autobusowym. Musicie się jednak liczyć z godzinową opłatą w Euro.

Ruszamy w drogę...

Cała trasa prowadzi wzdłuż szerokiego Potoku Białka. Równolegle po drugiej stronie, znajduje się droga do Morskiego Oka. Mało kto jednak wie, że słowacka trasa jest dużo mniej oblegana przez turystów i zdecydowanie bardziej widokowa i atrakcyjna.

Cały szlak prowadzi wygodną, żwirową drogą oficjalnie przystosowaną nawet do wózków inwalidzkich.

foto2

Od wejścia na szlak, aż do samego celu, trasa wiedzie lasem, ale atrakcją dla dzieci są rozlewiska Potoku Białka. Można tam zrobić przerwy, pomoczyć nogi i poopalać się. Pokonanie całej trasy nie sprawia jakiegokolwiek problemu, ponieważ w znacznej części jest ona płaska, a do pokonania mamy jedynie 48 metrów przewyższenia.

foto3

Leśna droga u celu, wyprowadza nas na Polanę Białej Wody, z której rozpościera się szeroki widok na szczyty Wysokich Tatr – Rysy (2499m), Wysoka (2547m) , Mięguszowiecki Szczyt (2438m) oraz spektakularny Młynarz (2170m).

foto 6

Ostatecznym punktem, do którego zmierzamy jest Leśniczówka. Dookoła niej znajdują się ławeczki i stoliki, oraz punkt czerpania wody. Droga przez dolinę Białej Wody jest świetnym pomysłem na popołudniowy spacer i piknik.

foto5

foto4

Przejście całego odcinka (w jedną stronę) zajęło nam ok.60 min.

Nasze wyposażenie:
- wózek – typowa spacerówka na dużych, dmuchanych kołach (Adamex Jogger Sport Alu)
- odpowiednie obuwie na grubej podeszwie - my szliśmy w butach trekkingowych.
- dodatkowe ubranie dla nas i dziecka, na wypadek załamania pogody (kurtka przeciwdeszczowa, bluza, czapka i szalik) i zestaw do przewijania [KLIK]

- paszport [KLIK], albo dowód osobisty dla nas i dziecka
- zapas jedzenia i picia
- karimata, aby położyć małego na ziemi

Zobacz również pozostałe opisy szlaków: